Tlumič je jednou z hlavních součástí odpružení vozidla. Jeho hlavní funkcí je tlumit vertikální vibrace pružiny, čímž zlepšuje trakci a ovladatelnost vozidla a zvyšuje stabilitu a jízdní komfort.
Zdaleka nejoblíbenějšími tlumiči pro terénní vozidla jsou hydraulické teleskopické tlumiče. Na trhu jsou i další modely:
Jednočinné tlumiče vytvářejí tlumicí sílu pouze při napnutí: když je tlumič stlačen, ventil se otevře dokořán a nevytváří se žádná tlumicí síla.
Vícečinný tlumič naopak vytváří tlumicí sílu jak v tahu, tak v tlaku. Velikost otvoru takového tlumiče je obvykle větší při tahu než při kompresi.
Většina současných tlumičů je právě opakovaně použitelného typu.
Jednotrubkové (plynové) tlumiče se nejčastěji montují do sportovních, zejména závodních vozů. Konstrukce tohoto zařízení je poměrně jednoduchá a skládá se z jednoho válce, který je tělesem pro pístní tyč a píst. Objem pístní tyče je kompenzován speciální plynovou komorou (dusík). Na základně je plovoucí píst, který odděluje plyn od kapaliny.
Výhody:
Nevýhoda:
Moderní dvoutrubkový tlumič je dvojčinný mechanismus. Skládá se z válce (rozděleného do dvou rovin: pneumatické a hydraulické) a tyče, která je s ním uvnitř spojena. Když tyč vstoupí do vnitřku tlumiče, olej je do komory přečerpáván přes obtokové ventily a plyn (nebo vzduch) je zase přečerpáván přes plovoucí přepážku, čímž se jeho činnost dále zmírňuje.
Hlavní vlastností této jednotky je, že olej během aktivního provozu nepění a nemísí se se vzduchem, takže tlumič neztrácí své vlastnosti.
Výhody:
Nevýhoda:
Pokud chcete, aby tlumič vydržel co nejdéle, doporučujeme zohlednit nejen typ tlumiče, ale také přibližný jízdní povrch vozidla.
V našem internetovém obchodě najdete tlumiče pro pick-upy i další terénní modely. Požádejte o pomoc naše manažery, kteří vám rádi pomohou s výběrem nejvhodnější jednotky a zodpoví všechny vaše dotazy.